Sunday, April 14, 2013

ΖΕΝ


Σήμερα είχα την τύχη να παραβρεθώ σε μια συνάντηση που μιλούσαν για το ΖΕΝ, αν και δεν μπόρεσα να μείνω  σε όλη την διάρκεια σας δίνω λίγα από τα πράγματα που ειπώθηκαν  ή ήταν να ειπωθούν.

«Ζεν»είναι η ιαπωνική προφορά της κινέζικης λέξης «τσαν», που προέρχεται από το σανσκριτικό «dhyana» και σημαίνει «διαλογισμός». Αν και το Ζεν προέρχεται από τον Βουδισμό και κατά κύριο λόγο οι διδάσκαλοι του είναι Βουδιστές μοναχοί, δεν πρόκειται για θεοφιλοσοφία, ούτε για θρησκευτικά διδάγματα. Όπως και το Ταο, το Ζεν δεν μπορεί να εξηγηθεί με λίγες λέξεις. Η καλλίτερη επεξήγηση που μπορεί να δοθεί εν συντομία είναι ότι το Ζεν:
- είναι περισσότερο συμπεριφορά παρά πίστη
- είναι η γαλήνη που επέρχεται όταν γίνεσαι ένα με μια οντότητα άλλη, εκτός του εαυτού σου.
- σημαίνει να κατανοείς την ενότητά σου με το Όλον και όλα όσα περικλείει.
- σημαίνει να ζήσεις το σήμερα και να συνειδητοποιείς αυτήν την πραγματικότητα πλήρως.
- είναι να είσαι απαλλαγμένος από τις απατηλές διαμάχες και αποσπάσεις του υλικού κόσμου.
- σημαίνει να ακολουθήσεις την ροή του Όλου.
Το παράδοξο είναι μέρος του Ζεν και η διδασκαλία του. Το παράδοξο παρακινεί τον νου να σκεφτεί πέρα από την ρουτίνα και τον υλικό κόσμο. Βοηθά να αποδεσμευτεί ο νους από τον ορθολογισμό και να αποδεχτεί το ένστικτο. Ισορροπεί το Πνεύμα μετην Ψυχή και το Σώμα, κατευθύνοντας στην Αλήθεια που δεν μπορεί να κατανοηθεί μονάχα με ένα από αυτά, αλλά με όλα μαζί.
Επομένως το Ζεν είναι:
- Τίποτα και όμως όλα
- Άδειο και όμως γεμάτο
- Περιβάλει τα πάντα και περιβάλλεται από τα πάντα
- Η αρχή και το τέλος

Παραθέτω μερικά αποφθέγματα καθώς και μερικές παραβολές του Ζεν, για την καλλίτερη κατανόηση της φιλοσοφίας του:

Η υποκειμενικότητα λέει «το ονομάζω ανάλογα με το πώς το βλέπω»
Η αντικειμενικότητα λέει «το ονομάζω όπως είναι»
Το Ζεν λέει «δεν είναι τίποτα μέχρι να το ονομάσω»

Ιστορίες Ζεν... για την κίνηση του νου !!

  • Ο Εαυτός : Ένας ταραγμένος μοναχός πλησίασε έναν διδάσκαλο του Ζεν λέγοντάς του «Δάσκαλε, σε παρακαλώ βοήθησε με! Είμαι χαμένος, απελπισμένος, δεν ξέρω ποιος είμαι! Σε παρακαλώ, δείξε μου τον εαυτό μου!» Μα ο διδάσκαλος δεν απαντούσε. Ο μοναχός τον παρακαλούσε, τον ικέτευε να του δείξει ποιος είναι, μα ο διδάσκαλος εξακολουθούσε να μην απαντά. Απογοητευμένος ο μοναχός γύρισε να φύγει, και τότε ο διδάσκαλος τον φώναξε μα όχι με το όνομα του. Ο μοναχός γύρισε ενθουσιασμένος λέγοντας «Ναι;» και ο διδάσκαλος αποκρίθηκε «Να ο εαυτός σου»
  • Εμμονή : Δύο μοναχοί ταξίδευαν μαζί. Όταν έφτασαν σε ένα ποτάμι, είδαν μια νέα γυναίκα ανήσυχη να κοιτά το ποτάμι. Όταν τους είδε, τους ρώτησε εάν μπορούν να την κουβαλήσουν στην απέναντι όχθη, διότι φοβόταν ότι θα πνιγεί. Ο ένας μοναχός δίστασε, μιας και απαγορεύεται σε μοναχούς να αγγίζουν γυναίκες. Ο άλλος όμως χωρίς δισταγμό, ανέβασε την γυναίκα στους ώμους του και την πέρασε απέναντι. Καθώς συνέχιζαν το ταξίδι τους, ο πρώτος μοναχός δεν σταματούσε να επιπλήττει τον δεύτερο που κουβάλησε την γυναίκα. Μέχρι που τέλος ο δεύτερο ςδεν άντεξε άλλο και του αποκρίθηκε «αδελφέ μου, εγώ την κουβάλησα για λίγα
    λεπτά, μα εσύ ακόμα την κουβαλάς»
  •  Η Κίνηση του Νου : Δύο άντρες διαφωνούσαν για μια σημαία που κυμάτιζε με τον αέρα. Ο ένας έλεγε «είναι ο αέρας που κινείται» ενώ ο άλλος «όχι, είναι η σημαία που κινείται»… Ένας διδάσκαλος του Ζεν έτυχε να περνά από εκεί και να ακούσει την διαφωνία. Τους διέκοψε λέγοντας «Δεν είναι ούτε ο αέρας, ούτε η σημαία που κινείται, μα ο Νους!»

No comments:

Post a Comment