Saturday, December 15, 2012

ΤΟ ΤΕΣΤ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ:



Μια μέρα, εκεί που έκανε τη βόλτα του στην Ακρόπολη, ο μεγάλος φιλόσοφος συνάντησε κάποιον γνωστό του, ο οποίος του ανακοίνωσε ότι έχει να του πει κάτι πολύ σημαντικό που άκουσε για κάποιον από τους μα

θητές του.
Ο Σωκράτης του είπε ότι ενδιαφερότανε πολύ να το ακούσει αλλά, προηγουμένως, θα ήθελε να κάνουν ένα μικρό τεστ, το τεστ της "τριπλής διύλισης".

- Της τριπλής διύλισης; ρώτησε με απορία ο γνωστός του. Τι είναι αυτό;

- Να, πριν μου πεις τι άκουσες για το μαθητή μου, θα ήθελα να κάτσουμε πρώτα ένα λεπτό και να φιλτράρουμε αυτό που θέλεις να μου πεις.

- Ας το κάνουμε, συμφώνησε ο γνωστός του. Για πες...

- Το πρώτο φίλτρο είναι αυτό της αλήθειας: Είσαι απόλυτα σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να μου πεις είναι αλήθεια;

- Ε... όχι ακριβώς, απλά το άκουσα όμως και...

-Μάλιστα. Άρα δεν έχεις ιδέα αν αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια ή ψέματα. Ας δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο, αυτό της καλοσύνης: Αυτό που πρόκειται να μου πεις για τον μαθητή μου είναι κάτι καλό;

- Καλό; Όχι, το αντίθετο μάλλον...

- Άρα, συνέχισε ο Σωκράτης, θέλεις να πεις κάτι κακό για τον μαθητή μου αν και δεν είσαι καθόλου σίγουρος ότι είναι αλήθεια.

Ο γνωστός του έσκυψε αμήχανος το κεφάλι του.

- Παρ' όλα αυτά, συνέχισε ο Σωκράτης, μπορείς ακόμα να περάσεις το τεστ γιατί υπάρχει και το τρίτο φίλτρο, το φίλτρο της χρησιμότητας: Αυτό, που θέλεις να μου πεις για τον μαθητή μου, είναι κάτι που μπορεί να φανεί χρήσιμο σε κάτι;

- Χμ, όχι, δεν νομίζω...

- Άρα, λοιπόν, αφού αυτό που θες να μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό, ούτε χρήσιμο, γιατί εγώ θα πρέπει να κάτσω και να το ακούσω;

Σ' αυτό το σημείο, ο γνωστός του Σωκράτη τα μάζεψε και, χωρίς άλλη κουβέντα, έφυγε άρον-άρον ντροπιασμένος έχοντας πάρει ένα καλό μάθημα...

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger